Interview met Sanne Nieuwenhuijsen over concert jubileum

Interview met Sanne Nieuwenhuijsen over concert jubileum

Uniek concert om dubbeljubileum van Haarlemse Muziekinstituut en Koorschool Sint Bavo te vieren op 19 juni in de Kathedraal Sint Bavo om 16.00 uur.

Dit jaar bestaat het Muziekinstituut Sint Bavo 70 en de Koorschool 65 jaar. Dit dubbeljubileum wordt feestelijk gevierd op zondag 19 juni om 16.00 uur in de Kathedraal St. Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem. Maar niet met een uitvoering met orkest van een beroemd koorwerk. Sanne Nieuwenhuijsen, artistiek leider en dirigent sinds 2010, koos samen met haar koorleden voor echt heel wat anders. Dit jubileum wordt gevierd met rap, muziektheater, close harmony, opera, gospel en met een gezamenlijk optreden met top professionals in deze muziekgenres: Wishful Singing, Frommermann en Zo!Gospel Choir.

Sanne, geen concert met orkest voor dit jubileum?
‘We hebben er natuurlijk aan gedacht om voor deze gelegenheid een klassiek meesterwerk uit te voeren met een fantastisch orkest. Nog maar kort geleden hebben we dat ook gedaan. Een half jaar geleden het Gloria van Vivaldi met Concerto d’Amsterdam en voor de Pasen het Stabat Mater van Pergolesi met Concerto Vailante. En tijdens beide concerten zongen onze koorleden de solopartijen. Dat was een geweldige ervaring, voor iedereen. Maar voor dit jubileum wilden wij iets heel anders doen, iets niet voorspelbaars. Ons doel is een topkoor te zijn met kinderen, jongeren en volwassenen dat een breed repertoire aankan van koormuziek uit de 15 e tot de 21 e eeuw. Dat is ambitieus. Het daagt alle koorleden uit om steeds een stap extra te zetten. Maar het daagt ook het muzikale team van het Muziekinstituut uit om deze stappen steeds de moeite waard te maken. En op zo’n manier dat iedereen het spannend en leuk blijft vinden. Daarom kozen we voor een jubileumweekend met op zaterdag workshops van top-profs uit andere muzikale genres en op zondag een concert samen met hen. Twee dagen met veel muzikaal plezier. Plezier dat zo essentieel is om in een koor te willen blijven zingen.’

Het lijkt me dat er ook veel van de koorleden wordt gevraagd.
‘Zeker. Bijna wekelijks zingen de leerlingen van de koorschool en de oud-leerlingen in de Kathedraal. En zijn er veel uitvoeringen daarnaast. Jonge koorleden maken na groep 8 de keus of zij lid willen blijven van het Kathedrale Koor. Dat betekent dat zij naast hun middelbare school twee keer in de week repeteren en veel uitvoeringen zingen. Hetzelfde geldt voor de studerende en werkende oud-leerlingen. Dat is veel en vraagt veel discipline.’

Die koorleden wil je natuurlijk houden.
Ja, goed beschouwd wordt er namelijk ieder jaar, door het natuurlijke verloop van in- en uitstroom van koorschoolleerlingen, een nieuw koor samengesteld. De circa 60 ‘senioren’ die lange tijd blijven, vormen het fundament van het Kathedrale Koor, de muzikale basis en tevens één van de mentale ijkpunten voor de junior koorleden. Je wil deze gemotiveerde zangers inspireren. Daarvoor hebben wij ook de verschillende deelkoren opgericht, waarin gezongen wordt met leeftijdsgenoten en gewerkt aan een eigen, specifiek repertoire.’

Wat doen jullie nog meer?
‘We zoeken steeds naar nieuwe paden om hun muzikale ervaring te verdiepen en hun horizon te verbreden. Door extra stemvorminglessen voor speciale talenten in soloklassen. Door samenwerking met iconen als Ton Koopman. Het Nederlands Kamerkoor bijvoorbeeld geeft ons dit jaar een masterclass en we staan in hun voorprogramma in het Muziekgebouw aan het IJ. Maar ook door uitwisseling met buitenlandse koren en tournees in het buitenland. Kort geleden zongen we in Parijs en dit najaar in Portugal. En we laten nieuw werk voor ons componeren. Zo schrijft componist Geerten Liefting een nieuwe mis voor ons met steun van het Fonds Podiumkunsten viagra pharmacie andorre. Deze mis gaat 10 juli in première in de Kathedraal. Dan worden de Koorschool leerlingen van groep 5 vlak voor hun overgang naar groep 6 geïnstalleerd in het Kathedrale Koor. Dat is jaarlijks een feestelijke en plechtige gebeurtenis. Geerten schrijft een mis waarin zij een speciale partij zingen.’

Waarom juist deze workshops: gospel, vocal percussion en rap, muziektheater, opera, improvisatie en close harmony?
‘De koren van het Muziekinstituut zingen in de traditie van de Engelse koormuziek. Muziek met een prachtige, gepolijste samenklank tussen de verschillende stemmen. Een koorklank die ook wel wordt bestempeld als wat afstandelijk en formeel. Bij een dergelijk koor hoort concertkleding, een onopvallende houding, keurig opkomen en afgaan. De koorleden presenteren zich uniform en lezen van bladmuziek. Er is geen ruimte voor individuele expressie wat betreft stem en lichaamstaal. Je bent een eenheid in dienst van de muziek. Al deze workshops doet een beroep op het tegenovergestelde hiervan: op het op publiek te zingen, op zonder bladmuziek durven zingen, Sure op podiumperformance en zichtbaar plezier. Op acteren, op strak ritmisch werken en je lichaam als slagwerk gebruiken.’

Hoe kwam de keus voor de workshops tot stand?
‘Dat was een samenspel. Zo wilden de meisjes en jonge vrouwen graag een workshop gospel zingen. Toen viel de keus op het fantastische Zo!Gospel Choir uit de Bijlmermeer. De jongens en jonge mannen wilde werken met een specialist vocal percussion en rap en dat werd Abdelhaadi Baadi, die al jaren o.a. bij jongerengroep ISH werkt. Ikzelf kende de zangeressen van Wishful Singing, die een workshop muziektheater geven. En de zangers van Frommermann die de koorleden invoeren in de muziek van de beroemde Comedian Harmonists, de Duitse close-harmony zanggroep uit de twintiger en dertiger jaren. Michelle Mallinger, zelf operazangeres, geeft zanglessen op het Muziekinstituut. Zij geeft de opera workshop samen met tenor Joost van Velzen en regisseur Vincent van den Elshout. We sluiten het concert af met een close harmony compositie die Pepijn Lagerwey met alle koorleden instudeert. We zijn echt heel blij met het uiteindelijke programma dat we konden organiseren dankzij enorme inzet van vrijwilligers en met financiële steun van het VSB Fonds, J.C. Ruygrok Stichting, Theodora Versteegh Stichting en Hofstee Stichting.’

Hoeveel mensen doen mee aan de workshops?
‘Ruim 120 mensen. De deelkoren van het Muziekinstituut: Meisjescantorij, Jongenskoor, Capella Puellarum, Bavo Cantorij, Mannenkoor en Schoolkoor die met elkaar het centrale, Kathedrale Koor vormen. En de leerlingen van groep 5 doen mee. Zij worden pas aan het einde van het schooljaar koorlid van het Kathedrale Koor, maar krijgen natuurlijk ook een workshop. Met Joke Scholten vinden zij met z.g. lijfmuziek uit, hoe je met je hele lichaam muziek kan maken.’

Wat hoop je dat dit jubileumweekend oplevert?
‘Het daagt koorleden uit om over grenzen te gaan. Ik hoop dat zij deze ervaring meenemen bij het instuderen van bijzonder repertoire in de deelkoren en in het Kathedrale Koor. En het geeft, denk ik, ontzettend veel plezier en is een beloning voor het vele harde werk.’

Share

Haarlem Koorschool

X
X